برج العرب به عنوان یکی از شاهکارهای سازه

هتل برج العرب با سازه نمایان خود به عنوان مرتفع ترین هتل دنیا و تنها هتل هفت ستاره جهان شناخته شده است.استفاده از تکنولوژی های برتر ساخت آن را 5 سال به درازا کشاند و در نهایت در سال 1999 به بهره برداری رسید. طراحی و ساخت برج العرب برای شکستن رکورد بزرگترین هتل دنیا و به عنوان یک واقعه ی بین المللی مطرح شده و تمثیلی از مدرنیته و یکی از شگفتی های جهان از لحاظ سازه ای است. قرارگیری برج العرب با معماری مدرن و تکنولوژی پیشرفته در کنار مدینة الجمیرا با معماری سنتی و بادگیر های متعددی که بر روی بناهای آن تعبیه شده است نوعی تضاد بین سنت و مدرنیته را به تصویر می کشد. به عبارت دیگر، تلفیق سنت و مدرنیته ، جهانی و محلی ، قدیم و جدید، کنتراستی بین معماری بومی و مدرن دبی ایجاد کرده است ساخت جزیره ای مصنوعی که هتل در آن برپا شده محیطی مجزا و توأم با آرامش را برای مهمانان این هتل ایجاد کرده است. فرم آن سمبولی از یک قایق بادبانی غول پیکر است که در ساحل خلیج با ارتفاعی حدود 321 متر خودنمایی می کند و به عنوان یکی از نشانه های دبی به شمار می رود. برج العرب در هنگام روز به دلیل فرم بی نظیر و سازه سفید رنگ خود از افق های بسیار دور نیز قابل تشخیص است و شب هنگام به واسطه نور پردازی های زیبا و شگفت انگیز خود به صورت فرمی کاملاً متفاوت نمایان می شود در فضای میانی این سازه قسمت اصلی برج با اسکلت بتنی ساخته شده که اسکلت فلزی پیرامون ان را فرا گرفته است. پوشش دیوارهای شیشه ای از دو لایه پوشش تفلون و بافت فایبر گلاس تشکیل شده است که از ساختمان در برابر نور و گرمای شدید صحرا محافظت می کند . اسکلت فلزی نمایان آن با اینکه ارتفاع زیادی دارد حتي در برابر بادهای شدید و زمین لرزه مقاوم بوده و فضای داخلی آن را در برابر خطرات جوی وغیره محفوظ نگه می دارد به این ترتیب فرم سازه بیرونی ، به مقاومت اسکلت بتنی داخل کمک می کند قرار گیری المانی با شکل تیز در بالای برج شاخص بودن آن را در سطح شهر بیشتر کرده و نشان دهنده رشد تکنولوژی برتر دردبی است. علاوه بر آن می توان به باند هلیکوپتر اشاره نمود که به صورت سازه ای جداگانه به سازه این برج متصل شده است و عملکرد خاص خود را ایفا می کند و همچنین رستوران معلقی که در بالای برج و حدود 656 فوت بالاترازسطح دریا قرار گرفته است و از طریق آسانسوری شیشه ای دسترسی به آن امکان پذیر
می باشد. این آسانسور چشم اندازهای متنوع و زیبایی را از تمام قسمت های خلیج فارس و شهر دبی فراهم می کند
برگرفته از فصلنامه آبادی_ شماره 50

5 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

salam,
man memari nemikhoonam!ama doost daram darbareye memari bedoonam!
dar morede in post: etelaate khoobi dadi darbareye in borj! ama pishnahad mikonam ke har asari ke moarefi mikoni, darbareye memaresh ham chizi benevisi! hadeaghal dar hadde yek moarefie sade! va inke chand ta akse vazeh tar (masalan az dakhele borj) ro ham bezari! ama be tore kolli bara man ke memari nemikhoonam jaleb bood:)!
dar morede kolle weblog: mitooni az kasani ke khoob naghd mikonan bekhai ke asaraty ke darbarashoon minevisi,naghdi dashte bashand(hatta dar hadde yek nazare shakhsi va herfe ee) in afrad ro mitooni az beine hamkelasihat,blogerha va asatidet entekhab koni;)
omidvaram movafagh bashi!!!
karet alie:)

Anonymous said...

rasty samira jan! man shenidam ke bolandtarin borg ro daran too ghatar ( ya koveit ya hamoon dorobara !!!)misazan! man etelaaee nadaram ama bayad jaleb bashe;)
age chizi darbarash midooni begoo lotfan;)

Anonymous said...

آموخته ام ...
آموخته ام که عشق مرکب حرکت است نه مقصد حرکت.

آموخته ام این عشق است که زخم ها را شفا می دهد نه زمان.

آموخته ام تنها کسی که مرا در زندگی شاد می کند کسی است که به من می گوید تو مرا شاد کردی.

آموخته ام گاهی مهربان بودن بسیار مهم تر از درست بودن است.

آموخته ام مهم بودن خوب است ولی خوب بودن از آن مهم تر است .

آموخته ام تنها اتفاقات کوچک روزانه است که زندگی را تماشایی می کند.

آموخته ام وقتی با کسی روبرو می شوم انتظار لبخند از سوی من دارد.

آموخته ام لبخند ارزانترین راهی است که می توان با آن نگاه را وسعت بخشید.

آموخته ام باد با چراغ خاموش کاری ندارد.

آموختم خوشبختی ، جستن آن است نه یافتن آن.

آموخته ام که قطره دریا است اگر با دریاست .

و آموخته ام ....... !!!

from:http://www.siadatian.blogfa.com/post-81.aspx