تخت جمشيد _ پاسارگاد _ نقش رستم _ نقش رجب

از راه رفتن در اين فضا به اندازه اي كه ناراحت شدم خوشحال نشدم.......وقتي بين اين ستون ها و توي اين كاخ ها راه مي رفتم و آنچه كه خونده بودم و ديده بودم را تجسم مي كردم بغضي سنگين گلويم را فشار مي داد و دعا مي كردم يكبار و فقط يك بار كساني كه خود را مسول و مامور اين گنج هاي با ارزش مي دونن بيان و قدم بزنن و براي چند دقيقه فكر كنن و حس كنن اين زميني كه روي اون راه ميرن ، زميني كه الان جز يك خرابه در بيابون و بدور از هر فكريست در روز ميزبان چند نفر از كساني است كه هزاران كيلومتر را فقط براي ديدن فرهنگ و هنر ايراني ميان و شايد انها هم از اين همه بي توجهي تعجب مي كنن........ شايد بد نباشه يك خاطره بگم چند ماه پيش رفتم استانبول يك روز به همراه گروه به ميداني رفتيم كه فقط 3 ستون هر كدام به ارتفاع تقريبي 10 متر تا 15 متر بود ولي نصف هنر هخامنشي هم روي آنها ديده نمي شد شايد اگه بگم در همون 5 دقيقه اي كه اونجا بودم 200 نفر براي بازديد از اين سه ستون اومده بودن دروغ نگفتم!!! از همه جالب تر هيچ كس بدون كارت مخصوص كه نشان دهنده ي گذراندن دوره هاي خاصي در مورد گردشگري و تاريخ تركيه بود اجازه ي توضيح اين اثار را نداشت در غير اينصورت توسط پليسهايي كه بودن دستگير مي شدن!!!!!!!!! من تا اين داستان با چشماي خودم نديدم و ليدر ما به همين دليل غيب شد، باور نمي كردم كه يك دولتي مثل تركيه اين قدر به گذشته و تاريخ خودش اهميت بده و حالا اين داستان در شيراز به اين صورت بود هر جا كه رفتم خيلي كه مي گشتم تا يكي توضيحي بده
جز نگهبان يا دربون اونجا كسي نبود كه حرفاش فقط جنبه ي خاطره داشت و بس! اين است ارزش فرهنگ و تمدن هزار ساله

2 comments:

Anonymous said...

روزی که از تاکسی پیاده شدم تا به سمت پلکان اصلی تخت جمشید برم تنها چیزی که تو اون مسیر پیاده بود پوست چیپس و پفک بود. این بود اقتدار هزاران ساله... در مجموعه کاخها و فضاها تنها یک صدا حاکم بود : آقا بیا پایییییییییین... آی بچه برو کنار دست نزن... آی خانووووووم..... آره و بلند گو مجموعه ساکت نمی شد.... خود سنگها و نقشها و ستونها هم که بماند... به نظر من که سابقه تاریخی اون وضعیت ببود... بهتر بود... تفلکی... اونم نمی دونست الان داره چه بلایی سرش میاد

سميرا شالچي said...

manam daghighan hamin sedaha mishnedam....nemidunam vaghti khodeshun hame cheyo az beyn mibaran ki bayad ba sedaye boland beheshoon bege torokhoda nakoninnnnnnn..........!!!!!!!
yeki ham ke mige keye ke bege chahsm